Uchwała Nr VIII/63/07
UCHWAŁA NR VIII/63/07
RADY MIEJSKIEJ w CZARNEJ BIAŁOSTOCKIEJ
z dnia 28 czerwca 2007 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.: z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz.1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz.1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327) w związku z art. 17 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.: Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703; z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493; z 2006 r. Nr 135, poz. 950, Nr 144, poz. 1043, Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz. 1831 i Nr 251, poz. 1844; z 2007 r. Nr 35, poz. 219, Nr 36, poz. 226 i Nr 48, poz. 320) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Czarnej Białostockiej.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Jacek Sakowicz
Załącznik
do uchwały Nr VIII/63/07
Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej
z dnia 28 czerwca 2007 r.
GMINNY SYSTEM PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ NA TERENIE GMINY CZARNA BIAŁOSTOCKA
§ 1. Rodzina jest najmniejszą i najważniejszą komórką organizacyjną społeczeństwa. Stanowi ona niezaprzeczalną wartość - jest oazą spokoju, zrozumienia i miłości. Jednocześnie ma do spełnienia wiele odpowiedzialnych funkcji. Jest miejscem kreowania osobowości jednostki, dorastania, dojrzewania i przygotowuje do samodzielnego życia.
§ 2. Rodzina oddziałuje na jednostkę w tych stadiach rozwoju, gdy nie jest ona zdolna do samodzielnego kierowania własnym postępowaniem - zaspokaja potrzeby biologiczne i psychiczne, przekazuje dorobek kulturowy społeczeństwa, dostarcza modeli osobowych i wzorców zachowań w codziennym życiu. Głównym celem rodziny jest pełny rozwój człowieka poprzez wychowywanie dziecka od narodzenia do osiągnięcia dojrzałości. Rodzice wychowują dziecko głównie przez fakt, że są z nim w bliskim kontakcie uczuciowym oraz stwarzają mu nie dającą się niczym zastąpić rzeczywistość domu. Prawo rodziców do stanowienia o dziecku trwa do czasu osiągnięcia przez nie samodzielności życiowej i społecznej. Prawo to nie może być despotyczne, gdyż jest podporządkowane ostatecznemu celowi ludzkiego życia. Brak rodziców powoduje zawsze trwałe szkody w osobowości dziecka. Rodzinę, społeczeństwo i państwo łączy nierozerwalna więź. Od rodziny wymaga się uczestnictwa w życiu narodowym i społecznym. Społeczeństwo i państwo powinno zatem poprzez swoje instytucje chronić ją przed czynnikami mogącymi zaburzyć jej prawidłowe funkcjonowanie, ale także pomagać w jej rozwoju.
§ 3. Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci i młodzieży, wyrównywanie szans rozwojowych młodego pokolenia oraz kształtowanie wartości i norm związanych z ich wychowaniem.
§ 4. Podstawą do rozwiązywania problemów społecznych jest wsparcie rodziny wodbudowywaniu prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych przez jej członków. Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny, ochronny.
§ 5. Rodzina, w pierwszej kolejności, powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swymi problemami, co pozwala zwiększyć jej szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje własną aktywność, wyzwala potencjał i pozwala na uczenie się nowych umiejętności.
§ 6. Pomoc powinna pozwalać na wyprowadzenie rodzin z trudnej sytuacji życiowej i zapobiegać ich marginalizacji. W miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób irodzin poprzez przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych przy wykorzystaniu własnych zasobów oraz zasobów środowiska. Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
§ 7. Pomoc powinna być nakierowana na wykorzystanie zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym przy wykorzystaniu grup samopomocowych, Kościołów, organizacji pozarządowych.
§ 8. Wsparcie instytucjonalne powinno być w sytuacji, gdy osoba, jej otoczenie, rodzina, środowisko lokalne, staje przed problemami, których samodzielnie nie potrafi rozwiązać. Formy wsparcia dziennego powinny być wykorzystane przed formami całodobowymi.
§ 9. Pomoc powinna służyć odbudowie i podtrzymaniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnieniu ról społecznych.
I. Założenia i cele.
§ 10. Celem programu jest promocja wartości rodzinnych oraz wspieranie i umacnianie więzi rodzinnych poprzez działania profilaktyczne, prozdrowotne, rekreacyjne, sportowe, wspólna integrująca zabawa rodziców i dzieci oraz przeciwdziałania marginalizacji rodziny w życiu społecznym.
§ 11. Zadanie to winno być realizowane przede wszystkim przez :
1) poprawę bezpieczeństwa socjalnego rodzin;
2) wzmocnienie i wyzwalanie zasobów tkwiących w rodzinach;
3) wspieranie rodziców w ich funkcjach opiekuńczo - wychowawczych;
4) poprawę jakości życia rodzin zagrożonych ubóstwem i innymi problemami społecznymi;
5) zapewnienie równego dostępu do socjalnej, oświatowej i kulturalnej infrastruktury Gminy.
§ 12. Zasady systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną:
1) kompleksowość działań podmiotów publicznych i niepublicznych w działaniach na rzecz rodzin;
2) pierwszeństwo dziecka do ochrony i praw - zwłaszcza niepełnosprawnego oraz zagrożonego ubóstwem, deprawacją, degradacją i marginalizacją społeczną;
3) edukacja podstawowym warunkiem rozwoju jednostkowego i zbiorowego;
4) profilaktyka przed interwencją w rozwiązywaniu problemów rodziny i młodego pokolenia;
5) promocja rozwiązań systemowych w pracy z dziećmi i młodzieżą, opartych na subsydiarności, elastyczności, kompleksowości, efektywności, ciągłości i różnorodności form działania;
6) wspieranie rodziny w realizacji jej funkcji wychowawczych, opiekuńczych i socjalnych.
§ 13. Założenia:
1) prowadzenie wszechstronnej pracy z rodziną i wykorzystywanie różnorodnych metod i technik (w tym techniki kontraktu);
2) organizowanie spotkań dotyczących znaczenia i umacniania zdrowej rodziny;
3) pobudzanie własnej aktywności rodziny oraz osób korzystających z pomocy przy rozwiązywaniu problemów;
4) organizowanie poradnictwa specjalistycznego;
5) udostępnianie osobom i rodzinom bezpłatnego poradnictwa specjalistycznego;
6) współpraca pracowników socjalnych ze szkołami, psychologami, policją, Kościołem, Komisją ds. Przeciwdziałania i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
7) poprawa jakości życia, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego;
8) rozwijanie środowiska społecznego sprzyjającego wyzwalaniu potencjału intelektualnego, twórczego, organizacyjnego i społecznego młodych ludzi;
9) ochrona dzieci i młodzieży przed porzuceniem, zaniedbaniem, przemoc;
10) stwarzanie możliwości udzielania pomocy osobom i rodzinom znajdującym się w sytuacji kryzysowej.
II. Funkcjonowanie rodziny
§ 14. 1. Cel operacyjny: Wspieranie rodziców w funkcjach opiekuńczo-wychowawczych. Wspieranie dzieci w radzeniu sobie z problemami występującymi w rodzinie.
2. Zadania:
1) budowanie systemu wsparcia dla rodzin i edukacji dla rodzin zagrożonych uzależnieniami i przemocą;
2) włączanie rodziców w proces dydaktyczno - wychowawczy dzieci;
3) rozwijanie wsparcia dla rodzin będących w kryzysie;
4) budowanie poradnictwa i edukacji dla rodziców służących rozpoznawaniu zagrożeń i uzależnień dzieci i młodzieży;
5) budowanie poradnictwa dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych;
6) włączanie dzieci w proces tworzenia więzi rodzinnych.
III. Położenie materialne rodziny
§ 15. 1. Cel operacyjny: Poprawa standardu i jakości życia rodzin umożliwiających realizowanie funkcji służących rozwojowi oraz osiąganiu samodzielności, niezależności, zaradności i odpowiedzialności jej członków.
2. Zadania:
1) budowanie zintegrowanego systemu wsparcia chroniącego rodzinę przez utratą bezpieczeństwa socjalnego (wsparcie dla osób długotrwale bezrobotnych);
2) budowanie zintegrowanego systemu wsparcia dla rodzin z niepełnosprawnymi członkami rodziny lub mieszkającymi osobami starszymi;
3) dostarczenie usług i świadczeń pomocy społecznej rodzinom żyjącym w trudnych warunkach materialnych.
IV. Edukacja
§ 16. 1. Cel operacyjny: Wzbogacenie standardowej oferty dydaktycznej
2. Zadania:
1) wspieranie zajęć służących budowaniu postaw sprzyjających rozwijaniu umiejętności społecznych oraz przedsiębiorczości młodego pokolenia;
2) włączanie w proces dydaktyczny programów mających na celu uwrażliwienie młodego pokolenia na problemy osób starszych i niepełnosprawnych, jak również informowanie o zagrożeniach cywilizacyjnych i zachowaniach, które prowadzą do utraty bezpieczeństwa zdrowotnego, fizycznego i socjalnego.
V. Wychowanie
§ 17. 1. Cel operacyjny: Wsparcie systemu norm i wartości społecznych gwarantujących prawidłowy przebieg procesu wychowania.
2. Zadania:
1) kontynuowanie, wzbogacenie istniejących programów profilaktycznych i edukacyjnych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży;
2) wspieranie idei wolontariatu oraz innych form aktywności sprzyjających uwrażliwianiu młodzieży na potrzeby innych ludzi.
§ 18. 1. Cel operacyjny: Kompensacja deficytów wychowawczych
2. Zadania:
1) tworzenie grup wsparcia dla osób dysfunkcyjnych;
2) tworzenie wsparcia dziennego (świetlica socjoterapeutyczna na wsi);
3) oferowanie warsztatów psychologicznych dla dzieci i młodzieży oraz rodziców z zakresu komunikacji międzyludzkiej, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania problemów;
4) tworzenie grup samopomocowych.
VI. Sport, rekreacja
§ 19. 1. Cel operacyjny: Rozbudowa warunków służących aktywności sportowej i rekreacyjnego młodego pokolenia oraz uczestnictwo dzieci i młodzieży w zajęciach sportowo - rekreacyjnych.
2. Zadania:
1) tworzenie osiedlowych placów zabaw;
2) organizowanie osiedlowych imprez;
3) współpraca z klubami sportowymi;
4) wspieranie plenerowych imprez sportowych, rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży,.
§ 20. 1. Cel operacyjny: Promocja form spędzania czasu wolnego przez młodzież sprzyjająca rozwojowi zainteresowań.
2. Zadania:
1) poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych;
2) w okresie wakacyjnym zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży;
3) realizacja projektów służących zdrowemu stylowi życia, przeciwdziałanie uzależnieniom i biernym formom spędzania wolnego czasu.
VII. Zdrowie i sprawność
§ 21. 1. Cel operacyjny: Kompensowanie deficytów zdrowotnych oraz świadczeń i usług z zakresu promocji zdrowia i zadań ze sfery zdrowia publicznego (poza pakietem ubezpieczenia zdrowotnego).
2. Zadania:
1) realizacja programów propagujących zasady bezpiecznego zachowania na drodze, ulicy, w domu, na wakacjach, w czasie zabawy, w kontaktach z innymi ludźmi,
2) realizacja programów profilaktycznych i prozdrowotnych w szkole - wady postawy, uzależnienia, prawidłowego żywienia;
3) wspieranie rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi;
4) tworzenie i wspieranie grup samopomocowych działających na rzecz dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi;
5) zwiększanie tolerancji wobec niepełnosprawnych dzieci, przystosowanie dzieci zdrowych do codziennego funkcjonowania z niepełnosprawnością rówieśnika.
VIII. Bezpieczeństwo - Patologie
§ 22. 1. Cel operacyjny: Profilaktyka i zmniejszenie rozmiarów uzależnień.
2. Zadania:
1) ochrona dzieci przed uzależnieniami w rodzinie;
2) promocja programów edukacyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych związanych z uzależnieniem, adresowanych do dzieci i młodzieży (nikotyna, alkohol, narkotyki).
§ 23. 1. Cel operacyjny: Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci i młodzieży.
2. Zadania:
1) rozwijanie programów przeciwdziałania przemocy w środowisku lokalnym - przemoc domowa to przestępstwo karalne;
2) diagnoza skali zjawiska krzywdzenia dzieci i młodzieży;
3) promocja działalności programu NIEBIESKA LINIA oraz uruchomienie telefonu zaufania.
§ 24. Dynamikę życia rodzinnego kształtują naturalne procesy rozwojowe opisywane jako cykle życia rodzinnego. Spojrzenie na rodzinę w tym kontekście jako na system zmieniający się w czasie - stało się przedmiotem poważnych dociekań. Gminy z racji dysponowania największą wiedzą o problemach swoich społeczności oraz dostępnych zasobach mogą zapobiegać negatywnym zjawiskom i walczyć z nimi dostrzegając rodziny na wszystkich jego odcinkach które każą pochylić się nad rodzinami, które mogą służyć jako wzorzec, lecz także nad rodzinami rozbitymi, rozpadającymi się, rodzinami w których nie ma już ciepła, w których panuje strach i spustoszenie. Rodzina była jest i będzie największą ,,przystanią", oparciem w trudnych chwilach, radością codzienną, którą należy chronić, pielęgnować i rozwijać w życiu każdego człowieka.
IX. Realizatorzy programu.
§ 25. Do realizacji celu będzie potrzebna pomoc wielu podmiotów:
1) Udział szkoły:
a) przegląd małych form artystycznych (włączanie całych rodzin);
b) warsztaty dla rodziców - pogadanki, edukacja i nauka poprzez promowanie imprez kulturalnych wspólnych z dziećmi;
c) promowanie wspólnego aktywnego spędzania czasu przez całą rodzinę.
2) Udział przedszkola:
a) wczesne rozwijanie poczucia przynależności do społeczeństwa poprzez bycie członkiem małej społeczności jaką jest rodzina;
b) organizowanie imprez z udziałem rodziców i dzieci,
3) Udział ośrodka kultury:
a) festyny rodzinne;
b) wystawy miejscowych twórców,;
c) organizacja uroczystości „ Gminne Dni Rodziny";
d) pikniki rodzinne;
e) festyny rodzinne przy okazji innych uroczystości gminnych.
4) Udział parafii / kościołów:
a) pielgrzymki rodzin do sanktuarium;
b) uroczystości w kościele poświęcone rodzinie;
c) włączenie się grup, ruchów działających przy parafiach;
d) poradnictwo rodzinne.
5) Udział ośrodka pomocy społecznej:
a) organizacja punktu informacyjno-konsultacyjnego na temat możliwości pomocowych;
b) poradnictwo;
c) udzielanie doraźnej pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów;
d) współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się problematyką społeczno-rodzinną;
e) pomoc w organizowaniu wypoczynku letniego dzieciom;
f) rola wsparcia, akceptacji, zaufania w kształtowaniu więzi rodzinnych;
g) współpraca z Sądem, kuratorami społecznymi.
6) Udział ośrodka zdrowia:
a) bezpłatne porady i konsultacje na zasadzie wolontariatu;
b) edukacja w zakresie zdrowego trybu życia.
7) Udział straży miejskiej, policji, straży pożarnej:
a) pokazy sprzętu;
b) „symulowanie akcji";
c) edukacja w zakresie bezpieczeństwa.
8) Udział organizacji pozarządowych:
a) promocja i reklama spędzania wolnego czasu przez rodziny;
b) realizacja programów przeciwdziałających potencjalnym zagrożeniom dla prawidłowego funkcjonowania rodziny.
X. Zakładane efekty realizacji programu
§ 26. Założeniem Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czarnej Białostockiej, który będzie pełnił rolę koordynatora niniejszego programu, jest umożliwienie dzieciom i młodzieży wywodzącym się z rodzin niewydolnych wychowawczo i zagrożonych patologią społeczną, prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym. Jest to możliwe poprzez:
1) stworzenie warunków umożliwiających kreatywne spędzanie czasu;
2) zwiększenie aktywności własnej rodziny oraz osób korzystających z pomocy;
3) podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie więzi pomiędzy dziećmi i rodzicami;
4) udzielanie rodzinom pomocy w wykonywaniu zadań opiekuńczych i wychowawczych;
5) poszukiwanie rozwiązań do optymalnego sposobu przeciwdziałania sieroctwu społecznemu;
6) zmniejszenie strat społecznych i ryzyka wystąpienia patologii w następnych pokoleniach;
7) zmniejszenie liczby interwencji sądów rodzinnych i innych organów oraz służb porządku publicznego;
8) zapobieganie umieszczaniu dziecka poza rodziną, a w szczególności w całodobowych placówkach.
Metryka strony