Uchwała Nr X/75/07
UCHWAŁA NR X/75/07
RADY MIEJSKIEJ W CZARNEJ BIAŁOSTOCKIEJ
z dnia 28 sierpnia 2007 r.
w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców realizujących na terenie gminy nowe inwestycje.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.: z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz.1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz.1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327), w związku z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, Nr 220, poz. 1601, Nr 225, poz. 1635, Nr 245, poz. 1775, Nr 249, poz. 1828, Nr 251, poz. 1847) uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości:
1) stanowiące nowe inwestycje budynki, budowle lub ich części oraz zajęte pod nie grunty, będące własnością lub w użytkowaniu wieczystym przedsiębiorcy, związane z wykonywaniem działalności gospodarczej, jeżeli nowa inwestycja zostaje rozpoczęta po dniu 1 stycznia 2007 r. i polega na utworzeniu lub rozbudowie przedsiębiorstwa, a skutkuje koniecznością wykonania, na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.); z wyłączeniem robót budowlanych polegających na przebudowie istniejących budynków, budowli lub ich części;
2) nowo nabyte budynki i budowle lub ich części oraz zajęte pod nie grunty, wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 3, jeżeli:
a) będą wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę uzyskującego zwolnienie w celu wykonywania działalności gospodarczej,
b) będą nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3,
c) będą ujęte w aktywach przedsiębiorstwa oraz pozostaną w jego posiadaniu przez okres co najmniej 5 lat, po upływie okresu zwolnienia.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 niniejszej uchwały dotyczy również gruntów, budynków, budowli lub ich części, będących w posiadaniu podatnika przed dniem 1 stycznia 2007 r.
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 niniejszej uchwały dotyczy również gruntów, budynków i budowli lub ich części, jeżeli ich posiadanie wynika z umowy dzierżawy zawartej przez przedsiębiorcę z Gminą Czarna Białostocka na okres nie krótszy niż 7 lat, z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej.
4. Nową inwestycję, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 niniejszej uchwały, należy zakończyć w terminie 2 lat od jej rozpoczęcia. Dniem nabycia prawa do zwolnienia z tej podstawy jest dzień powstania obowiązku podatkowego dla nowej inwestycji, ustalony zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych.
5. Przedsiębiorca, w przypadku ubiegania się o zwolnienie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 niniejszej uchwały, zobowiązany jest do dostarczenia:
1) oświadczenia o zakończeniu inwestycji - na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały;
2) oświadczenia o tym, iż nowa inwestycja zostanie przez przedsiębiorcę utrzymana na terenie Gminy Czarna Białostocka, w celu prowadzenia działalności gospodarczej, co najmniej 5 lat po upływie okresu zwolnienia - na formularzu stanowiącym załącznik nr 3 do uchwały.
6. W przypadku ubiegania się o zwolnienie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 niniejszej uchwały, przedsiębiorca zobowiązany jest do dostarczenia:
1) poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii aktu notarialnego umowy kupna dotyczącej przedmiotu zwolnienia; powyższy wymóg nie dotyczy przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3;
2) oświadczenia o tym, iż nowo nabyte budynki i budowle lub ich części oraz zajęte pod nie grunty, będą wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę uzyskującego zwolnienie, w celu wykonywania na terenie Gminy Czarna Białostocka działalności gospodarczej przez okres co najmniej 5 lat, po upływie okresu zwolnienia - na formularzu stanowiącym załącznik nr 4 do uchwały.
7. Przedsiębiorca, bez względu na podstawę prawa do zwolnienia , zobowiązany jest ponadto, w terminie miesiąca od zajścia zdarzenia skutkującego prawem do zwolnienia, dostarczyć:
1) zaświadczenia o uzyskanej pomocy de minimis otrzymanej w ciągu trzech kolejnych lat podatkowych poprzedzających udzielenie pomocy na podstawie niniejszej uchwały oraz pisemne oświadczenie o każdej innej pomocy, otrzymanej nie tylko w okresie trzyletnim w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, w związku z którymi będzie udzielana pomoc na podstawie niniejszej uchwały;
2) rozliczenia z Urzędem Skarbowym odzwierciedlające sytuację ekonomiczną przedsiębiorcy, w formie np. PIT, CIT, książki przychodów i rozchodów, sprawozdania F-01/I-01 o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz oświadczenie, iż podmiot ten nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej.
8. Termin, o którym mowa w ust. 7, w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą po dniu 1 stycznia 2007 r., a przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, biegnie od dnia wejścia jej w życie.
9. Warunkiem udzielenia zwolnienia jest:
1) dokonanie zgłoszenia organowi podatkowemu, przed rozpoczęciem realizacji inwestycji, o zamiarze korzystania ze zwolnienia w trybie i formie określonymi w ust. 5 - 8;
2) zakończenie nowej inwestycji w terminie, o którym mowa w ust. 4;
3) zobowiązanie się do utrzymania nowej inwestycji lub nowo nabytych budynków i budowli lub ich części oraz zajętych pod nie gruntów, w celu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Gminy Czarna Białostocka, co najmniej przez 5 lat po upływie okresu zwolnienia.
§ 2. 1. Zwolnienie, o którym mowa w § 1 jest pomocą de minimis, której udzielanie następuje zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) NR 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz.UE z dnia 28 grudnia 2006 r. Nr 379/5).
2. Pomoc de minimis kumuluje się w okresie 3 kolejnych lat podatkowych. Okres 3-letni oblicza się biorąc pod uwagę wartość każdej pomocy de minimis, którą przedsiębiorca otrzymał w roku bieżącym oraz w dwóch latach poprzedzających, a także wartość każdej innej pomocy w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych.
§ 3. 1. Przedsiębiorca zamierzający skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 1 ust. 1 uchwały, zobowiązany jest do zgłoszenia takiego zamiaru organowi podatkowemu w formie pisemnej, na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały, dołączając wskazane w nim dokumenty.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca dokonuje w terminie miesiąca od zajścia zdarzenia, skutkującego możliwością powstania zwolnienia, z zastrzeżeniem § 1 ust. 8.
§ 4. 1. Zwolnienie przysługuje od dnia powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.), przez okres 2 lat, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku przedsiębiorców, dla których obowiązek podatkowy powstał po dniu 1 stycznia 2007 r., a przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, zwolnienie przysługuje od dnia wejścia jej w życie.
§ 5. Zwolnienia nie stosuje się do przedsiębiorców, którzy zalegają z zapłatą zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości, lub w okresie 2 lat przed zgłoszeniem zamiaru skorzystania ze zwolnienia określonego niniejszą uchwałą, uzyskali umorzenie zaległości podatkowych z tego tytułu.
§ 6. 1. Przedsiębiorca zobowiązany jest powiadomić pisemnie organ podatkowy o utracie warunków do zwolnienia, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia powstania okoliczności powodujących tą utratę.
2. Przedsiębiorca, który w terminie określonym w ust. 1 zawiadomi organ podatkowy o utracie warunków do zwolnienia, traci prawo do tego zwolnienia, poczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym utracił te warunki, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Przedsiębiorca, który złożył nieprawdziwe dane w oświadczeniach, o których mowa w § 1 uchwały, co do spełnienia warunków uprawniających do zwolnienia, lub nie dokonał zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, w terminie tam wskazanym, traci prawo do tego zwolnienia za cały jego okres.
4. Nienależnie pobrana pomoc podlega zwrotowi w ciągu 14 dni:
1) przez osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej - od dnia złożenia korekty deklaracji na podatek od nieruchomości wraz z odsetkami za zwłokę, liczonymi od ustawowego terminu zapłaty do dnia zapłaty;
2) przez osoby fizyczne - od dnia otrzymania decyzji zmieniającej wymiar podatku od nieruchomości na dany rok wraz z odsetkami za zwłokę, liczonymi od terminu zapłaty wynikającego z pierwotnej decyzji ustalającej wymiar podatku od nieruchomości, zawierającej przedmiotowe zwolnienie, do dnia zapłaty.
§ 7. Uchwała obowiązuje od dnia wejścia w życie do dnia 31 grudnia 2013 roku.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Czarnej Białostockiej.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Jacek Sakowicz
Metryka strony