Zarządzenie Nr 186/08
ZARZĄDZENIE NR 186/08
BURMISTRZA CZARNEJ BIAŁOSTOCKIEJ
z dnia 30 września 2008 r.
w sprawie przygotowania materiałów planistycznych do projektu budżetu gminy Czarna Białostocka na 2009 rok.
Na podstawie art. 30 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ze zm.: z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218) oraz § 1 pkt. 2 uchwały Nr XLVIII/380/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 26 września 2006 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi, zarządzam co następuje:
§1. 1.Kierownicy referatów oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych, instytucji kultury) zobowiązani są do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu na 2009 rok zgodnie z zasadami ustalonymi w uchwale Nr XLVIII/380/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 26 września 2006 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.
- Do danych liczbowych zawartych w materiałach planistycznych należy dołączyć objaśnienia określające źródła dochodów i przychodów ze wskazaniem sposobu ich szacowania oraz kalkulacje i uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków.
- Objaśnienia, o których mowa w ust. 2 należy sporządzić do każdego zadania (dział, rozdział). Opis zadania powinien być syntetyczny i obejmować istotne elementy. Opisując przewidywane wykonanie i założenia rzeczowo-finansowe planu należy uwzględnić:
a) zmiany wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych,
b) czynniki, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku,
c) dochody i wydatki nie występujące w budżecie roku 2008.
§ 2. Podstawą planowania dochodów budżetowych na 2009 rok jest:
a) przewidywane wykonanie dochodów w roku 2008,
b) subwencja ogólna - planowane kwoty poszczególnych części subwencji przyjęte w wysokościach wynikających z informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów,
c) dotacje celowe z budżetu państwa - planowane kwoty przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomienia Wojewody Podlaskiego o przyznanych dotacjach,
d) pozostałe dotacje - planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawartych porozumień, umów,
e) udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa - planowane kwoty winny być ustalone zgodnie z ustawą o dochodach jst, z uwzględnieniem skutków nowych rozwiązań w systemie podatkowym,
f) dochody z majątku - planowane wpływy winny być ustalone w wysokości wynikającej z zawartych umów najmu, dzierżawy, opłat za wieczyste użytkowanie, planując dochody ze sprzedaży mienia komunalnego należy sporządzić wykaz składników mienia proponowanych do sprzedania i ich wstępną wycenę,
g) dochody realizowane przez gminne jednostki budżetowe, instytucje kultury i rachunki dochodów własnych - planowane kwoty winny być ustalone na podstawie przewidywanej liczby świadczonych usług i obowiązujących cen jednostkowych, należnych dochodów na podstawie ustaw lub umów.
§ 3. Podstawą planowania wydatków budżetowych na 2009 rok jest:
a) w zakresie wydatków rzeczowych:
- kalkulacja w oparciu o przewidywane wykonanie 2008 roku i zakładany wskaźnik inflacji - 2,9 % - zgodnie z założeniami do budżetu państwa na 2009 rok. Jednocześnie należy pomniejszyć je o wypłaty jednorazowe dokonywane w 2008 roku. W przypadku konieczności zwiększenia kwoty planowanej na wydatki rzeczowe zgodnie z podanymi zasadami należy podać szczegółowe uzasadnienie wraz z kalkulacją proponowanej kwoty. W przypadku planowanych wydatków związanych z pracami remontowymi oraz zakupami inwestycyjnymi w danej jednostce również należy podać uzasadnienie i kalkulację planowanej kwoty.
b) w odniesieniu do wynagrodzeń osobowych kwotą bazową jest:
- kwota przewidywanego wykonania miesięcznych wynagrodzeń osobowych wynikających ze stosunku pracy,
- kwota jednorazowych płatności (nagrody jubileuszowe, odprawy, zasiłki na zagospodarowanie, itp.),
- skutki zwiększonych wydatków na wynagrodzenia wynikające z planowanych zmian organizacyjnych.
Ilość etatów kalkulacyjnych na 2009 rok wyznaczają:
- w placówkach oświatowych - zatwierdzone arkusze organizacyjne na 2009 r.,
- w pozostałych jednostkach - zatwierdzony plan etatów na 2008 rok, zmiany organizacyjne wprowadzone w 2008 r., zmiany planowane do wprowadzenia w 2009 r.
Planowane na 2009 rok wydatki na wynagrodzenia dla nauczycieli należy przedstawić w szczegółowości obejmującej stopnie awansu zawodowego.
Przy planowaniu wynagrodzeń należy wyodrębnić skutki 3,9% wzrostu.
c) dodatkowe wynagrodzenie roczne planuje się w wysokości 8,5 % sumy wypłaconych wynagrodzeń w 2008 r., o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.),
d) składki na ubezpieczenie społeczne planuje się w wysokości określonej w art. 22 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.),
e) składki na Fundusz Pracy planuje się w wysokości 2,45 % - określonej w art. 35 ustawy budżetowej na rok 2008 z dnia 23 stycznia 2007 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 117),
f) odpis na ZFŚS dla pracowników nie będących nauczycielami planuje się zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). W odniesieniu do nauczycieli - odpis na ZFŚS planuje się zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674). Na mocy art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5 % pobieranych przez nich emerytur i rent. Dla prawidłowej realizacji tej zasady oraz poprawnego określenia puli środków na ten cel, informacje służące poprawnemu skalkulowaniu wysokości emerytur i rent nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych. Forma pozyskania tych danych należy do kompetencji dyrektora placówki oświatowej. Wynika to bezpośrednio z przepisów ustawy - Karta Nauczyciela, która w art. 53 ust. 3a określa szkołę (placówkę) jako jednostkę właściwą do dokonania odpisu. Powyższą zasadę potwierdzają przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu socjalnym, do której wprost odwołuje się Karta Nauczyciela, cedując na pracodawcę obowiązek dokonania odpisu.
g) przy ustalaniu wydatków na zadania inwestycyjne planowane do realizacji w roku 2009 należy uwzględnić przede wszystkim:
- wartość kosztorysową, harmonogram realizacji i finansowania zadań,
- zaawansowanie robót na koniec 2008 roku,
- wartość umów zawartych w 2008 roku z terminem realizacji zadania w 2009 r.,
- możliwości finansowania zadania przez gminę,
- możliwość realizacji przewidywanego zakresu robót.
§ 4. Informacja o stanie mienia komunalnego stanowi odrębny dokument, który zawiera:
a) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
b) dane dotyczące: posiadania oraz innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach i akcjach,
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 5. Ustala się terminy i osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych etapów prac nad projektem budżetu na 2009 rok:
Lp. |
Wyszczególnienie prac |
Wykonawcy-osoby odpowiedzialne |
Termin ukończenia prac |
1. |
Oszacowanie dochodów z opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu Miejskiego, w tym: planowany stan zatrudnienia, wykaz planowanych w 2009 r. nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Rady Miejskiej, Gminnego Centrum Informacji oraz wydatków związanych z promocją miasta i gminy. |
Sekretarz gminy |
15.10.2008 r. |
2. |
Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu Stanu Cywilnego. |
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego |
15.10.2008 r. |
3. |
Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Ochotniczej Straży Pożarnej. |
Komendant Gminny OSP |
15.10.2008 r. |
4. |
Oszacowanie dochodów z tytułu mandatów karnych. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Straży Miejskiej. |
Komendant Straży Miejskiej |
15.10.2008 r. |
5. |
Oszacowanie dochodów z tytułu sprzedaży gruntów, budynków i innych składników majątkowych, najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego nieruchomości, renty planistycznej. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z wykupem i podziałem gruntów, regulacją stanów prawnych, szacowaniem wartości nieruchomości, czynnościami notarialnymi oraz innych wydatków związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami. |
Podinspektor ds. geodezji i gospodarki gruntami |
15.10.2008 r. |
6. |
Opracowanie danych dotyczących planowanych dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej oraz innych dochodów własnych. |
Skarbnik gminy |
15.10.2008 r. |
7. |
Oszacowanie dochodów z czynszu z lokali mieszkalnych. Opracowanie danych dotyczących wydatków w zakresie zarządu dróg gminnych, ochrony środowiska, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, oświetlenia ulicznego. |
Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej |
15.10.2008 r. |
8. |
Opracowanie propozycji do projektu uchwały budżetowej w zakresie dochodów i wydatków (bieżących) gminnych jednostek organizacyjnych, uwzględniających wytyczne określone w § 2 i 3 |
Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych |
15.10.2008 r. |
9. |
Wykaz zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji w 2009 r. oraz w latach 2009-2011, z uwzględnieniem źródeł finansowania, szczególnie środków z funduszy strukturalnych - przedłożone w formie papierowej i zapisu elektronicznego wg załącznika nr 10 i 11. |
Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej |
10.11.2008 r. |
10. |
Informacja o stanie mienia komunalnego zawierająca dane wynikające z art. 180 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) według stanu na 30 września 2008 roku. |
Skarbnik gminy we współpracy z podinspektorem ds. gospodarki gruntami. |
10.11.2008 r. |
11. |
Sporządzenie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami |
Skarbnik gminy |
do 15.11.2008 r. |
§ 6. Do opracowania materiałów planistycznych do budżetu na 2009 r. mają zastosowanie następujące załączniki:
a) kalkulacja dochodów i wydatków budżetowych w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola - załącznik nr 1,
b) zatrudnienie i wynagrodzenie w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola - załącznik nr 2,
c) skutki awansu zawodowego nauczycieli w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola - załącznik nr 3,
d) kalkulacja dochodów i wydatków rachunku dochodów własnych - załącznik nr 4,
e) kalkulacja wydatków na finansowanie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli - załącznik nr 5,
f) kalkulacja dochodów i wydatków budżetowych dla pozostałych jednostek budżetowych - załącznik nr 6,
g) zatrudnienie i wynagrodzenia w pozostałych gminnych jednostkach organizacyjnych - załącznik nr 7,
h) zestawienie przychodów i wydatków dla instytucji kultury - załącznik nr 8,
i) zagospodarowanie gruntów komunalnych - załącznik nr 9,
j) limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2009 - 2011 - załącznik nr 10,
k) zadania inwestycyjne w 2009 r. - załącznik nr 11.
§ 7. Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikom referatów oraz kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 8. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
B U R M I S T R Z
Tadeusz Matejko
Metryka strony