Zarządzenie Nr 290/09

ZARZĄDZENIE Nr 290/09

BURMISTRZA CZARNEJ BIAŁOSTOCKIEJ

z dnia 30 września 2009 r.

w sprawie przygotowania materiałów planistycznych do projektu budżetu gminy Czarna Białostocka na 2010 rok.


Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ze zm.: z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 52, poz. 420) oraz § 1 pkt. 2 uchwały Nr XLVIII/380/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 26 września 2006 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi, zarządzam co następuje:

§1. 1.Kierownicy referatów oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych, instytucji kultury) zobowiązani są do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu na 2010 rok zgodnie z zasadami ustalonymi w uchwale Nr XLVIII/380/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 26 września 2006 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

2. Do danych liczbowych zawartych w materiałach planistycznych należy dołączyć objaśnienia określające źródła dochodów i przychodów ze wskazaniem sposobu ich szacowania oraz kalkulacje i uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków.

3. Objaśnienia, o których mowa w ust. 2 należy sporządzić do każdego zadania (dział, rozdział). Opis zadania powinien być syntetyczny i obejmować istotne elementy. Opisując przewidywane wykonanie i założenia rzeczowo-finansowe planu należy uwzględnić:

a) zmiany wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych,

b) czynniki, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku,

c) dochody i wydatki nie występujące w budżecie roku 2009.

§ 2. Podstawą planowania dochodów budżetowych na 2010 rok jest:

a) przewidywane wykonanie dochodów w roku 2009,

b) subwencja ogólna – planowane kwoty poszczególnych części subwencji przyjęte w wysokościach wynikających z informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów,

c) dotacje celowe z budżetu państwa – planowane kwoty przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomienia Wojewody Podlaskiego o przyznanych dotacjach,

d) pozostałe dotacje – planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawartych porozumień, umów,

e) udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – planowane kwoty winny być ustalone zgodnie z ustawą o dochodach jst, z uwzględnieniem skutków nowych rozwiązań w systemie podatkowym,

f) dochody z majątku - planowane wpływy winny być ustalone w wysokości wynikającej z zawartych umów najmu, dzierżawy, opłat za wieczyste użytkowanie, planując dochody ze sprzedaży mienia komunalnego należy sporządzić wykaz składników mienia proponowanych do sprzedania i ich wstępną wycenę,

g) dochody realizowane przez gminne jednostki budżetowe, instytucje kultury i rachunki dochodów własnych – planowane kwoty winny być ustalone na podstawie przewidywanej liczby świadczonych usług i obowiązujących cen jednostkowych, należnych dochodów na podstawie ustaw lub umów.

§ 3. Podstawą planowania wydatków budżetowych na 2010 rok jest:

a) w zakresie wydatków rzeczowych:

- kalkulacja w oparciu o przewidywane wykonanie 2009 roku i zakładany wskaźnik inflacji – 1 % - zgodnie z założeniami do budżetu państwa na 2010 rok. Jednocześnie należy pomniejszyć je o wypłaty jednorazowe dokonywane w 2009 roku. W przypadku konieczności zwiększenia kwoty planowanej na wydatki rzeczowe zgodnie z podanymi zasadami należy podać szczegółowe uzasadnienie wraz z kalkulacją proponowanej kwoty. W przypadku planowanych wydatków związanych z pracami remontowymi oraz zakupami inwestycyjnymi w danej jednostce również należy podać uzasadnienie i kalkulację planowanej kwoty.

b) w odniesieniu do wynagrodzeń osobowych kwotą bazową jest:

- kwota przewidywanego wykonania miesięcznych wynagrodzeń osobowych wynikających ze stosunku pracy,

- kwota jednorazowych płatności (nagrody jubileuszowe, odprawy, zasiłki na zagospodarowanie, itp.),

- skutki zwiększonych wydatków na wynagrodzenia wynikające z planowanych zmian organizacyjnych.

Ilość etatów kalkulacyjnych na 2010 rok wyznaczają:

- w placówkach oświatowych – zatwierdzone arkusze organizacyjne na 2010 r.,

- w pozostałych jednostkach - zatwierdzony plan etatów na 2009 rok, zmiany

organizacyjne wprowadzone w 2009 r., zmiany planowane do wprowadzenia w 2010 r.

Planowane na 2010 rok wydatki na wynagrodzenia dla nauczycieli należy przedstawić w

szczegółowości obejmującej stopnie awansu zawodowego.

Przy planowaniu wynagrodzeń należy wyodrębnić skutki 1% wzrostu.

c) dodatkowe wynagrodzenie roczne planuje się w wysokości 8,5 % sumy wypłaconych wynagrodzeń w 2009 r., o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.),

d) składki na ubezpieczenie społeczne planuje się w wysokości określonej w art. 22 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 t. j. ze zm.),

e) składki na Fundusz Pracy planuje się w wysokości 2,45 % - określonej w art. 37 ustawy budżetowej na rok 2009 z dnia 9 stycznia 2008 r. (Dz.U. Nr 10, poz. 58),

f) odpis na ZFŚS dla pracowników nie będących nauczycielami planuje się zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). W odniesieniu do nauczycieli – odpis na ZFŚS planuje się zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674). Na mocy art. 53 ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5 % pobieranych przez nich emerytur i rent. Dla prawidłowej realizacji tej zasady oraz poprawnego określenia puli środków na ten cel, informacje służące poprawnemu skalkulowaniu wysokości emerytur i rent nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych. Forma pozyskania tych danych należy do kompetencji dyrektora placówki oświatowej. Wynika to bezpośrednio z przepisów ustawy – Karta Nauczyciela, która w art. 53 ust. 3a określa szkołę (placówkę) jako jednostkę właściwą do dokonania odpisu. Powyższą zasadę potwierdzają przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu socjalnym, do której wprost odwołuje się Karta Nauczyciela, cedując na pracodawcę obowiązek dokonania odpisu.

g) przy ustalaniu wydatków na zadania inwestycyjne planowane do realizacji w roku 2010 należy uwzględnić przede wszystkim:

- wartość kosztorysową, harmonogram realizacji i finansowania zadań,

- zaawansowanie robót na koniec 2009 roku,

- wartość umów zawartych w 2009 roku z terminem realizacji zadania w 2010 r.,

- możliwości finansowania zadania przez gminę,

- możliwość realizacji przewidywanego zakresu robót.

§ 4. Informacja o stanie mienia komunalnego stanowi odrębny dokument, który zawiera:

a) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,

b) dane dotyczące: posiadania oraz innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach i akcjach,

c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,

e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

§ 5. Ustala się terminy i osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych etapów prac nad projektem budżetu na 2010 rok:

Lp. Wyszczególnienie prac Wykonawcy-osoby odpowiedzialne Termin ukończenia prac

1. Oszacowanie dochodów z opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu Miejskiego, w tym: planowany stan zatrudnienia, wykaz planowanych w 2010 r. nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych.

Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Rady Miejskiej oraz z zakresu BHP. Sekretarz gminy 15.10.2009 r.

2. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z promocją miasta i gminy, teleinformatyzacją Urzędu Miejskiego, wydatków z zakresu spraw obronnych i wojskowych, zarządzania kryzysowego, wydatków związanych z funkcjonowaniem Gminnego Centrum Informacji oraz wydatków związanych z Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie. Zastępca Burmistrza 15.10.2009 r.

3. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu Stanu Cywilnego. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego 15.10.2009 r.

4. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Ochotniczej Straży Pożarnej. Komendant Gminny OSP 15.10.2009 r.

5. Oszacowanie dochodów z tytułu mandatów karnych.

Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Straży Miejskiej. Komendant Straży Miejskiej 15.10.2009 r.

6. Oszacowanie dochodów z tytułu sprzedaży gruntów, budynków i innych składników majątkowych, najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego nieruchomości, renty planistycznej.

Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z wykupem i podziałem gruntów, regulacją stanów prawnych, szacowaniem wartości nieruchomości, czynnościami notarialnymi oraz innych wydatków związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami. Podinspektor ds. geodezji i gospodarki gruntami 15.10.2009 r.

7. Opracowanie danych dotyczących planowanych dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej oraz innych dochodów własnych. Skarbnik gminy 15.10.2009 r.

8. Oszacowanie dochodów z czynszu z lokali mieszkalnych.

Opracowanie danych dotyczących wydatków w zakresie zarządu dróg gminnych, ochrony środowiska, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, oświetlenia ulicznego. Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej 15.10.2009 r.

9. Opracowanie propozycji do projektu uchwały budżetowej w zakresie dochodów i wydatków (bieżących) gminnych jednostek organizacyjnych, uwzględniających wytyczne określone w § 2 i 3 Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych 15.10.2009 r.

10. Wykaz zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji w 2010 r. oraz w latach 2010-2012, z uwzględnieniem źródeł finansowania, szczególnie środków z funduszy strukturalnych – przedłożone w formie papierowej i zapisu elektronicznego wg załącznika nr 10 i 11. Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej 15.10.2009 r.

11. Informacja o stanie mienia komunalnego zawierająca dane wynikające z art. 180 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) według stanu na 30 września 2009 roku. Skarbnik gminy we współpracy z podinspektorem ds. gospodarki gruntami. 15.10.2009 r.

12. Sporządzenie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami Skarbnik gminy do 15.11.2009 r.

§ 6. Do opracowania materiałów planistycznych do budżetu na 2010 r. mają zastosowanie następujące załączniki:

a) kalkulacja dochodów i wydatków budżetowych w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola – załącznik nr 1,

b) zatrudnienie i wynagrodzenie w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola – załącznik nr 2,

c) skutki awansu zawodowego nauczycieli w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola – załącznik nr 3,

d) kalkulacja dochodów i wydatków rachunku dochodów własnych – załącznik nr 4,

e) kalkulacja wydatków na finansowanie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli – załącznik nr 5,

f) kalkulacja dochodów i wydatków budżetowych dla pozostałych jednostek budżetowych – załącznik nr 6,

g) zatrudnienie i wynagrodzenia w pozostałych gminnych jednostkach organizacyjnych – załącznik nr 7,

h) zestawienie przychodów i wydatków dla instytucji kultury - załącznik nr 8,

i) zagospodarowanie gruntów komunalnych – załącznik nr 9,

j) limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2010 – 2012 – załącznik nr 10,

k) zadania inwestycyjne w 2010 r. – załącznik nr 11.

§ 7. Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikom referatów oraz kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 8. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miejska

Wprowadzający: Rada Miejska

Data modyfikacji: 2009-10-13

Opublikował: Administrator Systemu

Data publikacji: 2009-10-13