Zarządzenie Nr 76/07

ZARZĄDZENIE  NR  76/07

BURMISTRZA CZARNEJ BIAŁOSTOCKIEJ

z  dnia  26 września  2007r.

 

w sprawie przygotowania materiałów planistycznych do projektu budżetu gminy Czarna Białostocka na 2008 rok.

 

Na podstawie art. 30 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ze zm.: z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327) oraz § 1 pkt. 2 uchwały Nr XLVIII/380/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 26 września 2006 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi, zarządzam co następuje:

 

§1. 1.Kierownicy referatów oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych, instytucji kultury) zobowiązani są do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu na 2008 rok zgodnie z zasadami ustalonymi w uchwale Nr XLVIII/380/06 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 26 września 2006 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

2. Do danych liczbowych zawartych w materiałach planistycznych należy dołączyć objaśnienia określające źródła dochodów i przychodów ze wskazaniem sposobu ich szacowania oraz kalkulacje i uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków.

3. Objaśnienia, o których mowa w ust. 2 należy sporządzić do każdego zadania (dział, rozdział). Opis zadania powinien być syntetyczny i obejmować istotne elementy. Opisując przewidywane wykonanie i założenia rzeczowo-finansowe planu należy uwzględnić:

    a) zmiany wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych,

    b) czynniki, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku,

    c) dochody i wydatki nie występujące w budżecie roku 2007.

       

      § 2. Podstawą planowania dochodów budżetowych na 2008 rok jest:

      a) przewidywane wykonanie dochodów w roku 2007,

      b) subwencja ogólna – planowane kwoty poszczególnych części subwencji przyjęte w wysokościach wynikających z informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów,

      c) dotacje celowe z budżetu państwa – planowane kwoty przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomienia Wojewody Podlaskiego o przyznanych dotacjach,

      d) pozostałe dotacje – planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawartych porozumień, umów,

      e) udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – planowane kwoty winny być ustalone zgodnie z ustawą o dochodach jst, z uwzględnieniem skutków nowych rozwiązań w systemie podatkowym,

      f) dochody z majątku - planowane wpływy winny być ustalone w wysokości wynikającej z zawartych umów najmu, dzierżawy, opłat za wieczyste użytkowanie, planując dochody ze sprzedaży mienia komunalnego należy sporządzić wykaz składników mienia proponowanych do sprzedania i ich wstępną wycenę,

      g) dochody realizowane przez gminne jednostki budżetowe, instytucje kultury i rachunki dochodów własnych – planowane kwoty winny być ustalone na podstawie przewidywanej liczby świadczonych usług i obowiązujących cen jednostkowych, należnych dochodów na podstawie ustaw lub umów.

         

        § 3. Podstawą planowania wydatków budżetowych na 2008 rok jest:

        a) w zakresie wydatków rzeczowych:

          - kalkulacja w oparciu o przewidywane wykonanie 2007 roku i zakładany wskaźnik inflacji – 2,3 % - zgodnie z założeniami do budżetu państwa na 2008 rok. Jednocześnie należy pomniejszyć je o wypłaty jednorazowe dokonywane w 2007 roku. W przypadku konieczności zwiększenia kwoty planowanej na wydatki rzeczowe zgodnie z podanymi zasadami należy podać szczegółowe uzasadnienie wraz z kalkulacją proponowanej kwoty. W przypadku planowanych wydatków związanych z pracami remontowymi oraz zakupami inwestycyjnymi w danej jednostce również należy podać uzasadnienie i kalkulację planowanej kwoty.

          b) w odniesieniu do wynagrodzeń osobowych kwotą bazową jest:

            - kwota przewidywanego wykonania miesięcznych wynagrodzeń osobowych wynikających ze stosunku pracy,

            - kwota jednorazowych płatności (nagrody jubileuszowe, odprawy, zasiłki na zagospodarowanie, itp.),

            - skutki zwiększonych wydatków na wynagrodzenia wynikające z planowanych zmian organizacyjnych.

            Ilość etatów kalkulacyjnych na 2008 rok wyznaczają:

            - w placówkach oświatowych – zatwierdzone arkusze organizacyjne na 2008 r.,

            - w pozostałych jednostkach - zatwierdzony plan etatów na 2007 rok, zmiany organizacyjne wprowadzone w 2007 r., zmiany planowane do wprowadzenia w 2008 r.

            Planowane na 2008 rok wydatki na wynagrodzenia dla nauczycieli należy przedstawić w szczegółowości obejmującej stopnie awansu zawodowego.

            Przy planowaniu wynagrodzeń należy wyodrębnić skutki 2,3% wzrostu.

            c) dodatkowe wynagrodzenie roczne planuje się w wysokości 8,5 % sumy wypłaconych wynagrodzeń w 2007 r., o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.),

              d) składki na ubezpieczenie społeczne planuje się w wysokości określonej w art. 22 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.),

                e) składki na Fundusz Pracy planuje się w wysokości 2,45 % - określonej w art. 37 ustawy budżetowej na rok 2007 z dnia 25 stycznia 2007 r. (Dz.U Nr 15, poz. 90),

                  f) odpis na ZFŚS dla pracowników nie będących nauczycielami planuje się zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). W odniesieniu do nauczycieli – odpis na ZFŚS planuje się zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674). Na mocy art. 53 ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5 % pobieranych przez nich emerytur i rent. Dla prawidłowej realizacji tej zasady oraz poprawnego określenia puli środków na ten cel, informacje służące poprawnemu skalkulowaniu wysokości emerytur i rent nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych. Forma pozyskania tych danych należy do kompetencji dyrektora placówki oświatowej. Wynika to bezpośrednio z przepisów ustawy – Karta Nauczyciela, która w art. 53 ust. 3a określa szkołę (placówkę) jako jednostkę właściwą do dokonania odpisu. Powyższą zasadę potwierdzają przepisy ustawy z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu socjalnym, do której wprost odwołuje się Karta Nauczyciela, cedując na pracodawcę obowiązek dokonania odpisu.

                  g) przy ustalaniu wydatków na zadania inwestycyjne planowane do realizacji w roku 2008 należy uwzględnić przede wszystkim:

                    - wartość kosztorysową, harmonogram realizacji i finansowania zadań,

                    - zaawansowanie robót na koniec 2007 roku,

                    - wartość umów zawartych w 2007 roku z terminem  realizacji zadania w 2008 r.,

                    - możliwości finansowania zadania przez gminę,

                    - możliwość realizacji przewidywanego zakresu robót.

                    § 4. Informacja o stanie mienia komunalnego stanowi odrębny dokument, który zawiera:

                    a) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,

                    b) dane dotyczące:  posiadania oraz innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach i akcjach,

                    c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

                    d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,

                    e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

                      § 5. Ustala się terminy i osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych etapów prac nad projektem budżetu na 2008 rok:

                       

                      Lp.

                      Wyszczególnienie prac

                      Wykonawcy-osoby odpowiedzialne

                      Termin ukończenia prac

                      1.

                      Oszacowanie dochodów z opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

                      Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu Miejskiego, w tym: planowany stan zatrudnienia, wykaz planowanych w 2008 r. nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych.

                      Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Rady Miejskiej, Gminnego Centrum Informacji oraz wydatków związanych z promocją miasta i gminy.

                      Sekretarz gminy

                      15.10.2007 r.

                      2.

                      Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu Stanu Cywilnego.

                      Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego

                      15.10.2007 r.

                      3.

                      Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Ochotniczej Straży Pożarnej.

                      Komendant Gminny OSP

                      15.10.2007 r.

                      4.

                      Oszacowanie dochodów z tytułu mandatów karnych.

                      Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Straży Miejskiej.

                      Komendant Straży Miejskiej

                      15.10.2007 r.

                      5.

                      Oszacowanie dochodów z tytułu sprzedaży gruntów, budynków i innych składników majątkowych, najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego nieruchomości.

                      Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z wykupem i podziałem gruntów, regulacją stanów prawnych, szacowaniem wartości nieruchomości, czynnościami notarialnymi oraz innych wydatków związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami.

                      Podinspektor ds. geodezji i gospodarki gruntami

                      15.10.2007 r.

                      6.

                      Opracowanie danych dotyczących planowanych dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej oraz innych dochodów własnych.

                      Skarbnik gminy

                      15.10.2007 r.

                      7.

                      Oszacowanie dochodów z czynszu z lokali mieszkalnych.

                      Opracowanie danych dotyczących wydatków w zakresie zarządu dróg gminnych, ochrony środowiska, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, oświetlenia ulicznego.

                      Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej

                      15.10.2007 r.

                      8.

                      Opracowanie propozycji do projektu uchwały budżetowej w zakresie dochodów i wydatków (bieżących) gminnych jednostek organizacyjnych, uwzględniających wytyczne określone w § 2 i 3

                      Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych

                      15.10.2007 r.

                      9.

                      Wykaz zadań inwestycyjnych  planowanych do realizacji w 2008 r. oraz  w latach 2008-2010, z uwzględnieniem źródeł finansowania, szczególnie środków z funduszy strukturalnych – przedłożone w formie papierowej i zapisu elektronicznego.

                      Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej

                      10.11.2007 r.

                      10.

                      Informacja o stanie mienia komunalnego zawierająca dane wynikające z art. 180 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) według stanu na 30 września 2007 roku.

                      Skarbnik gminy we współpracy z podinspektorem ds. gospodarki gruntami.

                      10.11.2007 r.

                      11.

                      Sporządzenie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami

                      Skarbnik gminy

                      do 15.11.2007 r.

                       

                      § 6.  Do opracowania materiałów planistycznych do budżetu na 2008 r. mają zastosowanie następujące załączniki:

                      a) kalkulacja dochodów i wydatków budżetowych w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola – załącznik nr 1,
                      b) zatrudnienie i wynagrodzenie w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola – załącznik nr 2,
                      c) skutki awansu zawodowego nauczycieli w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola – załącznik nr 3,
                      d) kalkulacja dochodów i wydatków rachunku dochodów własnych – załącznik nr 4,
                      e) kalkulacja wydatków na finansowanie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli – załącznik nr 5,
                      f) kalkulacja dochodów i wydatków budżetowych dla pozostałych jednostek budżetowych – załącznik nr 6,
                      g) zatrudnienie i wynagrodzenia w pozostałych gminnych jednostkach organizacyjnych – załącznik nr 7,
                      h) zestawienie przychodów i wydatków dla instytucji kultury - załącznik nr 8,
                      i) zagospodarowanie gruntów komunalnych – załącznik nr 9,
                      j) limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2008 – 2010 – załącznik nr 10,
                      k) zadania inwestycyjne w 2008 r. – załącznik nr 11.

                        § 7. Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikom referatów oraz kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych.

                        § 8. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

                        B U R M I S T R Z

                        Tadeusz Matejko

                        Metryka strony

                        Udostępniający: Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej

                        Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miejska

                        Wprowadzający: Rada Miejska

                        Data modyfikacji: 2009-06-17

                        Opublikował: Administrator Systemu

                        Data publikacji: 2009-06-17