ZAWIADOMIENIE

Czarna Białostocka, dn. 19 kwietnia 2011 r.

RI.6220.3.2011

POSTANOWIENIE

Burmistrz Czarnej Białostockiej działając na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronnie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), art. 123 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 66 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397)po rozpatrzeniu wniosku, dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji w ramach programu „Zwiększenie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych”, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku

postanawiam

nie stwierdzić potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięciana środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgody na realizację inwestycji w ramach programu „Zwiększenie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych”, stosownie do wszczętego w dniu 07.03.2011 r. postępowania o wydanie decyzji środowiskowych uwarunkowań na wniosek Nadleśnictwa Czarna Białostocka z dnia 07.03.2011 r.

Uzasadnienie

W dniu 07.03.2011 r. Nadleśnictwo Czarna Białostocka z/s przy ul. Marszałkowskiej 27, 16-020 Czarna Białostocka wystąpiło z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji w ramach programu „Zwiększenie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych”. Burmistrz Czarnej Białostockiej wszczął postępowanie w sprawie i podał do publicznej wiadomości informacje związane z niniejszą inwestycją. Działki, na których planowane jest przedsięwzięcie nie są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Po uwzględnieniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego - postanowienie Nr 82/NZ/2011 z dnia 23.03.2011 r. oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku - postanowienie Nr WOOŚ-II.4240.141.2011.AS2 z dnia 11.04.2011 r.) oraz działając zgodnie z wytycznymi zawartymi w § 3 ust. 1 pkt. 66 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397) nie stwierdza się konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko, w tym na obszar Natura 2000. W wyniku szczegółowej analizy materiałów scharakteryzowano inwestycję:

1. a) Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na budowie urządzeń wodnych
na terenie Nadleśnictwa Czarna Białostocka w ramach programu "Zwiększenie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych". Wnioskowana inwestycja będzie obejmować wybudowanie 4 grobli ziemnych,
l progu-bystrotoku, 8 zastawek dębowych oraz 3 progów na zabagnionej dolinie rzeki Jałówki oraz cieku Czapielówka. Groble o długościach: ok. 210m, dwie ok. 260 m, i ok. 1090 m oraz szerokości korony grobli 6 m i wysokości piętrzenia do l m, wykonane będą w konstrukcji ziemnej z umocnieniami z narzutu z kamienia polnego w płotkach faszynowych o nachyleniu umożliwiającym migrację ryb i innych organizmów wodnych. Groble będą posiadać przelewy oraz zabezpieczenia przeciwfiltracyjne w okolicy przelewu w postaci ścianki szczelnej z bali drewnianych. Próg - bystrotok o wysokości piętrzenia do l m oraz progi o wysokości piętrzenia ok. 0,9 m wykonane będą w konstrukcji faszynowo-kamiennej ze ścianką szczelną z bali drewnianych jako elementem przeciwfiltracyjnym oraz z umocnieniem z narzutu
z kamienia polnego w płotkach faszynowych. Natomiast zastawki dębowe o wysokości piętrzenia ok. 0,7 m budowane będą w konstrukcji drewniano-ziemnej ze ścianką zakładaną
z bali dębowych wraz z umocnieniem z darniny miejscowego pochodzenia. Grobla
z przelewem-brodem wykonywana będzie przy pomocy sprzętu takiego jak: koparki, spycharki, samochody samowyładowcze oraz zagęszczarki. Budowa progów-bystrotoków i progów obejmie natomiast roboty w większości wykonywane ręcznie, z wyjątkiem ścianki szczelnej, która zagłębiana będzie przy pomocy młota pneumatycznego lub koparki przystosowanej do zabijania ścianek. Zastawki dębowe wykonywane będą w większości ręcznie za wyjątkiem ścianki dębowej zakładanej, która będzie montowana przy pomocy koparki. Trasy grobli ziemnych pokrywają się z drogami leśnymi, z których część nie jest używana ze względu na zniszczony przepust na rzece Jałówce oraz podtopienia spowodowane działaniem bobrów. Przez podniesienie korony groble służyć będą nadal jako ciągi komunikacyjne, jednocześnie tworząc budowle hydrotechniczne. Natomiast progi i zastawki dębowe usytuowane zostaną na istniejących rowach.

b) powiązanie z innymi przedsięwzięciami, w szczególności nakładanie
się oddziaływań:

- brak powiązań z innymi podobnymi przedsięwzięciami a zatem możliwości kumulowania się oddziaływań.

c) wykorzystywanie zasobów naturalnych:

- Przewidziane do wbudowania materiały miejscowego pochodzenia takie jak: pospółka, żwir, glina, kamień drewno, faszyna, nie będą szkodliwe dla środowiska.

d) emisja i wystąpienie innych uciążliwości:

Przewidywana inwestycja realizowana będzie stosunkowo niewielką ilością sprawnego technicznie sprzętu budowlanego (koparki, spycharki, samochody wyładowcze, ciągniki z przyczepami, młoty pneumatyczne lub koparki przystosowane do zagłębienia ścianek szczelnych). Przewidywany sprzęt i materiały do realizacji inwestycji nie będą zanieczyszczać powierzchni ziemi, wód powierzchniowych i podziemnych, powietrza atmosferycznego, powodować zakłócenia klimatu akustycznego, nie będą produkować odpadów. Na etapie eksploatacji budowle nie będą wymagały obsługi i będą działać samoczynnie.

e) ryzyko wystąpienia awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji
i stosowanych technologii:

- inwestycja nie spełnia warunków o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia - ze zwróceniem uwagi na możliwość zagrożenia środowiska - zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe – uwzględniające:

a) Obszary wodno-błotne:

- przedsięwzięcie zlokalizowane jest w zabagnionej dolinie rzeki Jałówki oraz cieku Czapielówka i przyczyni się do stabilizacji poziomu wody na obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

b) Obszary wybrzeży:

- brak obszarów w pobliżu terenu inwestycji,

c) Obszary górskie lub leśne:

- przedsięwzięcie usytuowane jest na terenach leśnych, ale jego realizacja wpłynie pozytywnie na zachowanie naturalnych siedlisk leśnych,

d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

- Przedsięwzięcie zlokalizowane jest także w granicach Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej oraz częściowo w granicach rezerwatu przyrody Jesionowe Góry.
W stosunku do rezerwatu przyrody, zgodnie z zapisami art. 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody zakazana jest m.in. budowa lub rozbudowa obiektów budowlanych i urządzeń technicznych, z wyjątkiem obiektów i urządzeń służących celom rezerwatu przyrody oraz zmiana stosunków wodnych, regulacji rzek i potoków, jeżeli zmiany te nie służą ochronie przyrody. Ponadto zgodnie z art. 17 ww. ustawy w parku krajobrazowym mogą być wprowadzone m.in. zakazy dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli zmiany te nie służą ochronie przyrody lub racjonalnej gospodarce rolnej, leśnej, wodnej lub rybackiej oraz budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej. Z uwagi na przedstawiony w dokumentacji cel inwestycji, tj. gromadzenie wody, przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych, przywrócenie ciągłości rzeki Jałówki i cieku Czapielówka, umożliwienie migracji ryb i innych organizmów żywych, utworzenie miejsc rozrodu i bytowania płazów, utworzenie poideł dla zwierzyny leśnej, zwiększenie bioróżnorodności, napowietrzenie wody, sprzyjanie procesom torfotwórczym, polepszenie warunków bytowania dzięcioła trójpalczastego i białogrzbietego oraz ptaków wodnych, w opinii tut. organu inwestycja ta będzie służyć ochronie przyrody, gospodarce wodnej, a budowa grobli ziemnej na pograniczu rezerwatu Jesionowe Góry wpłynie pozytywnie na zachowanie naturalnych zbiorowisk roślinnych występujących w tym rezerwacie, w tym powstrzyma odpływ wody z łęgu chroniąc ten teren przed przesuszeniem i degradacją.

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zm.), oraz planowane obszary sieci NATURA 2000:

- Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w granicach obszarów Natura 2000: obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Puszcza Knyszyńska (PLB200003)
i projektowanego specjalnego obszaru ochrony siedlisk Natura 2000 Ostoja Knyszyńska (PLH200006), Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej oraz częściowo w granicach rezerwatu przyrody Jesionowe Góry. Planowane urządzenia wodne, jak i obszar ich oddziaływania, zlokalizowane są w otoczeniu lub w miejscu występowania siedlisk przyrodniczych będących przedmiotem ochrony obszaru Ostoja Knyszyńska. Przeważają zbiorowiska o kodzie 91EO-3 łęgi olszowo jesionowe, które na skutek podtopień przez piętrzenia tam bobrowych przekształciły się w ols - siedlisko nie będące celem ochrony w/w obszaru Natura 2000. W otoczeniu planowanych urządzeń wodnych występują także siedliska grądu, jednak zlokalizowane są one poza zasięgiem oddziaływania inwestycji. Zgodnie
z przedłożoną dokumentacją, piętrzenie grobli zaprojektowane zostanie tak, aby nie tworzyć zbiornika wodnego, a jedynie zwiększyć uwilgotnienie w zasięgu oddziaływania, a poziom spiętrzonej wody projektowany będzie tak, aby ustabilizować stan istniejący. Ponadto piętrzenie progu-bystrotoku, zastawek dębowych oraz progów o konstrukcji faszynowo-kamiennej ma za zadanie powstrzymanie odpływu wody z łęgu chroniąc ten teren przed przesuszeniem i degradacją. W związku z powyższym przedmiotowa inwestycja nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na ww. obszary Natura 2000 i nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszary Natura 2000.

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone:

- brak takich obszarów w pobliżu terenu inwestycji,

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

- brak takich obszarów w bliskim sąsiedztwie inwestycji,

h) gęstość zaludnienia:

- w obszarze planowanej inwestycji brak jest jakiekolwiek zabudowy związane
z przebywaniem lub działalnością ludzi.

i) obszary przylegające do jezior:

- brak obszarów w pobliżu terenu inwestycji,

j) obszary ochrony uzdrowiskowej:

- brak obszarów w pobliżu terenu inwestycji.

3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt. 1 i 2 wynikające z:

a) Zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

- przedsięwzięcie nie będzie stanowić uciążliwość dla użytkowników sąsiednich nieruchomości z uwagi na położenie inwestycji z dala od siedzib ludzkich, po jej zakończeniu inwestycja nie będzie generować żadnych emisji. Realizacja planowanej inwestycji nie spowoduje znacznego wzrostu poziomu hałasu. Jakkolwiek prace budowlane będą wykonywane tylko w godzinach dziennych (6.00÷22.00), a urządzenia emitujące hałas
o dużym natężeniu, nie będą, w miarę możliwości, pracować równocześnie. Ze względu na położnie inwestycji i jej wielkość nie jest możliwe usytuowanie ekranów dźwiękochłonnych. W związku z powyższym nie istnieje potrzeba prowadzenia stałego monitoringu poziomu hałasu.

b) Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

- brak transgranicznego oddziaływania ze względu na charakter inwestycji.

c) Wielkość i złożoność oddziaływania z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej:

- bezpośrednie oddziaływania będą miały zasięg lokalny i ograniczą się do terenu
inwestycji.

d) Prawdopodobieństwa oddziaływania:

- głównymi oddziaływaniami, związanymi z fazą budowy będą uciążliwości związane z hałasem pochodzącym z maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesie budowlanym.

e) Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania:

- główne oddziaływania, związane z fazą budowy, będą miały charakter odwracalny oraz będą występowały w relatywnie krótkim czasie.

W związku z tym orzeczono jak w sentencji

Pouczenie

Postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje na nie zażalenie.

 

Otrzymują:

1) Wnioskodawca.

2) RDOŚ w Białymstoku

ul. Dojlidy Fabryczne 23

15-544 Białystok

3) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny

ul. Warszawska 57A

15-062 Białystok

4) a/a.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej

Wytwarzający/odpowiadający: Piotr Kupiński

Wprowadzający: Piotr Kupiński

Data modyfikacji: 2011-04-21

Opublikował: Administrator Systemu

Data publikacji: 2011-04-21